Nawigacja i wyszukiwanie

Nawigacja

Bezpłatna pomoc prawna

Od 2016 r. rozpocznie funkcjonowanie system nieodpłatnej pomocy prawnej będącej rezultatem wejścia w życie ustawy z dnia 5 sierpnia 2015 r. o nieodpłatnej pomocy prawnej oraz edukacji prawnej ( Dz. U. z 2015 r. poz. 1255).
W powiecie mińskim, w porozumieniu z miastami i gminami, utworzono 6 punktów nieodpłatnej pomocy prawnej  , zlokalizowanych we wszystkich miasta i gminach.
Wykaz tych punktów oraz harmonogram ich pracy przesyłam w załączeniu.

Nieodpłatnej pomocy prawnej udzielać będą osobiście adwokaci i radcowie prawni, z którymi powiat zawarł umowy o świadczenie usług prawnych.

Uprawnionymi do uzyskania nieodpłatnej pomocy prawnej są:

  • młodzież do 26 roku życia
  • osoby powyżej 65 roku życia
  • osoby, którym przyznano świadczenie z pomocy społecznej
  • osoby posiadające ważną Kartę Dużej Rodziny
  • kombatanci
  • weterani
  • osoby znajdujące się w trudnej sytuacji zagrożenia lub które poniosły szkody w wyniku klęski żywiołowej, katastrofy naturalnej lub awarii technicznej.


Osoby uprawnione powinny udokumentować swoje uprawnienie do nieodpłatnej pomocy prawnej przedkładając adwokatowi lub radcy prawnemu :

  • decyzję o przyznaniu świadczenia z pomocy społecznej lub  zaświadczenia o udzieleniu świadczenia, o którym mowa w art. 106 ust. 2 ustawy o pomocy społecznej,
  • Kartę Dużej Rodziny,
  • zaświadczenie, o którym mowa w ustawie z dnia 24 stycznia 1991 r. o kombatantach oraz niektórych osobach będących ofiarami represji wojennych i okresu powojennego,
  • legitymację weterana,
  • dokument stwierdzający tożsamość
  • pisemne oświadczenie w przypadku osoby wymagającej niezwłocznego uzyskania nieodpłatnej pomocy prawnej w sytuacji kryzysowej lub zdarzenia losowego


Zakres nieodpłatnej pomocy prawnej :

  • sprawy administracyjne,
  • sprawy rodzinne,
  • sprawy cywilne,
  • sprawy karne,
  • z zakresu prawa pracy i ubezpieczeń społecznych,
  • z zakresu prawa podatkowego,
  • związane z  przygotowaniem do rozpoczęcia działalności gospodarczej.


Nieodpłatna pomoc prawna nie obejmuje spraw:

  • podatkowych związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej,
  • spraw z zakresu prawa celnego, dewizowego i handlowego,
  • spraw związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, z wyjątkiem rozpoczęcia  tej  działalności.


Pomoc prawna będzie polegała na :

  • poinformowaniu o obowiązującym stanie prawnym, o przysługujących osobie     uprawnieniach , a także obowiązkach,
  • wskazaniu sposobu rozwiązania problemu prawnego,
  • udzieleniu pomocy w sporządzeniu projektu pisma w sprawie, z wyjątkiem pism procesowych w toczącym się postepowaniu sądowym lub sądowo-administracyjnych,
  • sporządzeniu projektu pisma o zwolnienie z kosztów sądowych ,  o ustanowienie  pełnomocnika z urzędu w postepowaniu sądowym, o  ustanowienie adwokata radcy prawnego , doradcy podatkowego lub rzecznika patentowego  w postepowaniu sądowo - administracyjnym.


Adwokat i radca prawny może z ważnych powodów odmówić udzielenia nieodpłatnej pomocy prawnej, informując osobę uprawniona o innych punktach takiej pomocy na obszarze powiatu.

Udzielenie nieodpłatnej pomocy prawnej adwokat i radca prawny dokumentuje się w karcie nieodpłatnej pomocy prawnej, przekazywanej Staroście.

Uprawnieni mieszkańcy powiatu mogą korzystać z porad prawnych we wszystkich działających na terenie powiatu punktach.

Nieodpłatna pomoc prawna oraz edukacja prawna. - Dz.U.2015.1255.pdf

PUNKTY NIEODPŁATNEJ POMOCY PRAWNEJ.pdf

plakat 1

plakat 2

plakat 3

 

Wzór formularza wniosku o przyznanie prawa pomocy w postępowaniu przed sądami administracyjnymi oraz sposobu dokumentowania stanu majątkowego, dochodów lub stanu rodzinnego wnioskodawcy
Wzory są również dostępne na stronie internetowej Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie (www.bip.warszawa.wsa.gov.pl) w zakładce „formularze i wzory” pod zakładką „prawo pomocy”.

Wniosek o przyznanie prawa pomocy ppf.pdf

Wniosek o przyznanie prawa pomocy pppr.pdf

 

 

Dodatkowe informacje